Az angol levélírás értékelési szempontjai középfokú nyelvvizsgán

Az angol levélírás értékelési szempontjai

Angol levélírás

A nyelvvizsgán számos pontot szerezhetsz, ha tudod, hogy mire kell odafigyelned. Nem elég a jó fogalmazó képesség, ha nem használsz megfelelő szintű nyelvtant, változatos szavakat, kifejezéseket vagy éppen nem megfelelően használod a szöveg összekötő elemeket, értékes pontokat hullathatsz, ami után akár még a vizsgát is meg kell ismételned. Olvasd el egyszer figyelmesen pontmagyarázatunkat és írj tökéletes leveleket!

1. Nyelvtan (accuracy and range of grammar)

A nyelvtan három szempont alapján kerül pontozásra: 

  • skála
  • szabatosság
  • pontosság

Fontos: Az, hogy egy szövegben nincs, vagy nagyon kevés nyelvtani hiba van, nem azt jelenti, hogy automatikusan a legmagasabb pontszámot kapja a megoldó. Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen változatos a nyelvtan használat.

Pontszám Nyelvtan – Accuracy and range of grammar
3 B2-es szintnek megfelelő, széles körű nyelvtani ismeretek. Magabiztosan és pontosan fejezi ki magát. Hibák akkor fordulnak elő, amikor nem használt/nem a szintnek megfelelő nyelvtant használja.
2 Megfelelő nyelvtani ismeretek, súlyos nyelvtani hiba nélkül.
1 Nyelvtani ismeretei túlságosan limitáltak (az elvárt B2-es szint alatt van), és/vagy
több B2-es szinten nem várt nyelvtani hiba és/vagy néhány súlyos hiba.
0 Súlyosan limitált nyelvtani ismeretek, és/vagy számos súlyos hiba, amik miatt nehéz a szöveget értelmezni.

Néhány példa, a B2-es szinten elvárható nyelvtanról:

  • Mondat szerkezet: bővítő és szűkítő vonatkozói mellékmondatok (defining and non-defining relative clauses).
  • Igeidők: present perfect simple and continuous, past perfect, ‘used to’.
  • Igealakok: passive (szenvedő), zero, 1st, 2nd, 3rd conditional (feltételes mód), causative use of ‘have’ and ‘get’(műveltetés), reported speech with a range of tenses (függő beszéd, számos igeidőben).
  • Módbeli segédigék: ought to, must / can’t.

Mit kerüljünk?

  • A figyelmetlenségből adódó alap nyelvtani hibákat (pl.: alany-ige kapcsolata). A szöveg visszaellenőrzése segíthet ilyen és hasonló hibák felismerésében és javításában.
  • Ne korlátozzuk magunkat kizárólag egyszerű nyelvtani szerkezetek használatára annak reményében, hogy hibátlan szöveget adjunk be. B2-es szinten aránylag sok szerkezetet, igeidőt kell tudnunk használni.
  • Kerüljük az igeidők következetlen használatát. Például: amikor egy történetet mesélünk el, meg kell bizonyosodnunk róla, hogy a megfelelő igeidőt választjuk.
  • Gyakori hiba, a mondatok túlkomplikálása. : amikor egy mondat több mint három tagmondatból áll.
  • Kerüljük a rövidítések használatát hivatalos szövegekben.

2. Szóhasználat (accuracy and range of vocabulary)


A szóhasználat három szempont alapján kerül pontozásra:

  • Mennyire változatos a szókincs használat?
  • Mennyire pontos/megfelelő az adott szavak használata?
  • Valamint a helyesírás alapján.

    Fontos: Az, hogy egy szövegben nincs vagy nagyon kevés helyesírási hiba van, az nem azt jelenti, hogy automatikusan a legmagasabb pontszámot kapja a beküldő. Azt is figyelembe kell venni, hogy mennyire változatos a szókincs használat.

     

    Pontszám Szóhasználat – Accuracy and range of vocabulary
    3 Rendelkezik a B2-es szinten elvárható szókészlettel. Ahol és amikor szükséges, a köznyelvi kifejezéseket használja. Nincsenek súlyos szóhasználatbeli vagy helyesírási hibák.
    2 Megfelelő szókincs használat és/vagy kevés helyesírási vagy szóhasználatbeli hibák. A hibák nem gátolják a megfelelő kommunikációt.
    1 Limitált szóhasználat (az elvárt B2-es szint alatt van) és/vagy sok helyesírási/szóhasználatbeli hiba, amik közül néhány akadályozza a megfelelő kommunikációt vagy a beadott szöveg részben eltér a tárgytól.
    0 Kezdő szókészlet (jóval B2-es szint alatt) és/vagy sok helyesírási/szóhasználatbeli hiba, amelyek gátolják a megfelelő kommunikációt vagy a beadott szöveg teljesen eltér a tárgytól.

     

    Néhány példa a B2-es szinten elvárható szóhasználatról:

    • „nice” helyett: charming, understanding, delightful, marvelous
    • „bad” helyett: poor, unsatisfactory, faulty, harmful, awful, shocking, dreadful
    • „interesting” helyett: fascinating, exciting, entertaining, appealing, engaging
    • „go” helyett: travel, move, leave, make one’s way

    Miket kerüljünk?

    • Gyakori hiba a túlságosan is általános, alap szóhasználat, ahelyett, hogy kifinomultabb szinonimákat használnánk.
    • Kerüld a szavak és kifejezések ismétlését. A szöveg újbóli átnézése segíthet felismerni és kijavítani ezt a hibát. Egy egynyelvű szótár szintén nagy hasznunkra válhat ilyen esetben.
    • Figyeljünk a hétköznapi elnevezések, valamint az igei kifejezések használatára: informális szövegekben nagyon helyes, ha használjuk őket, viszont formális levél esetében nem használatosak.

    Linking words (kötőszavak):

    • Nem kell minden egyes mondatot kötőszavakkal teleltűzdelni. Ott és akkor használjuk őket, ahol és amikor helyük van.
    • Gyakran látni informális szövegekben, formális kötőszavakat : firstly, secondly, furthermore, nevertheless, as far as my humble opinion is concerned. A vizsgázótól elvárt, hogy feladat leírása, a stílus, és a műfaj alapján képes legyen kiválasztani a megfelelő kifejezéseket.

    Az „átemelés” problémája:

    „Átemelésnek” nevezzük azt a gyakori jelenséget, amikor a vizsgázó a feladat leírásában megadott szavakat, és kifejezéseket teljes egészében átemeli a saját munkájába és a bekezdéseinek egy jelentős hányadát, ez a bemásolt szöveg teszi ki. Hozzáadott értéket az ilyen mondatok nem képviselnek, ellentétben azzal ha átfogalmazzuk és/vagy szinonimákat használunk. A vizsgázótól elvárt, hogy megértse és kövesse a feladat utasításait, viszont az nem, hogy kimásolja a feladat szókészletét.

    Példa az „átemelésre”:

    Instructions of a Part 1 writing task:

    Write an email to apply for the following job:

    • say what skills you have
    • enquire about accommodation
    • ask about pay

    SUNNY BAY HOLIDAY CAMP

    Are you energetic with a good sense of humour?

    Do you enjoy arts and crafts?

    Come and spend the summer with us. Help to organise activities for children such as: sports tournaments, art competitions and musical performances

    Apply to Mr Green (Manager): jgreen@sunnybay.com

     

    Mit kerüljünk: I would like to say what skills I have.

    • Mit írjunk helyette: I believe I am suitable for this job because…

    Mit kerüljünk: I am energetic and I have a good sense of humour. I enjoy arts and crafts.

    • Mit írjunk helyette: I am considered to be a cheerful and easy-going person. I study art history at university, and in my free time I like to paint portraits. I am also good at playing the guitar.

    Mit kerüljünk: I would like to help to organise activities for children such as sports tournaments.

    • Mit írjunk helyette: I have some experience in organising different programs for children as I worked in a similar camps last summer.

    Mit kerüljünk: Can I enquire about accommodation?

    • Mit írjunk helyette: Please let me know where I could stay during the camp.

    Mit kerüljünk: May I ask about pay?

    • Mit írjunk helyette: If possible, I would also like to get some information about salary.

    3. Feladat végrehajtás (task fulfilment)

     

    Mit értünk ez alatt?

    • Itt határozzuk meg, hogy mennyire sikerült megfelelni a feladat elvárásaink.
    • Valamint, hogy a megadott szempontok mennyire érvényesültek a szövegben.
    Pontszám Feladat végrehajtás – Task fulfilment
    3 Megfelelően, és hiánytalanul kitér az összes szükséges pontra a feladatban, oda illő hangnemben.
    2 Nagyrészben teljesíti a feladat elvárásait, kitér a megadott pontokra és a hangnem is többnyire rendben van.
    1 Legalább 1 megadott szempontra kitér. Részben felel csak meg a feladat elvárásainak. Limitált szövegkifejtés és/vagy a hangnem többnyire nem megfelelő.
    0 Nem teljesíti a feladat elvárásait, vagy eltér a tárgytól, vagy nem megfelelő a hangnem/stílus.

     

    Fontos:

    • A megfelelő műfajt (pl.: email / cikk), stílust (formal / informal), rendeltetést (pl.: meghívás / meggyőzés / leírás), és célközönséget (pl.: nyilvános / iskolatársak) a feladat leírásából kell leszűrni.
    • Gyakori hiba a nem megfelelő hangnem használata (pl.: sok formális kifejezés használata, baráti levelekben).
    • Ha a beadott szöveg 50%-al hosszabb, vagy rövidebb a meghatározottnál, az 1 pont levonással jár (csak a „Feladat végrehajtás” pontozására vonatkozik).

    4. Szöveg felépítés (Structure)

     

    Mit értünk ez alatt?

    • Szövegkoherencia + szövegkohézió + központozás = szöveg felépítés.
    • Itt értékeljük, hogy a szöveg, hogy van összerakva.
    • Van e kísérlet arra, hogy a gondolatok össze legyenek kapcsolva, paragrafusok használatával (bevezetés, konklúzió, stb.)?
    Pontszám Szöveg felépítés – Structure
    3 Összefüggő szöveg, szövegösszekötő elemek (linking words, connectors, transitional words) és bekezdések használva vannak, ahol elvárt. Kevés vagy nulla központozási hiba, valamint a szöveg szerkezeti felépítése illeszkedik a szövegtípushoz.
    2 Nagyrészben összefüggő szöveg, néhány szövegösszekötő elem (linking words, connectors, transitional words) használatával, valamint bekezdésekkel ahol elvárt. A központozási hibák, nem gátolják a kommunikációt. A szöveg szerkezeti felépítése nagyrészt illeszkedik a szövegtípushoz.
    1 Nem teljesen összefüggő szöveg és/vagy kevés szövegösszekötő elem (linking words, connectors, transitional words), és/vagy nem megfelelő paragrafus használat, és/vagy sok központozási hiba.
    0 Teljesen összefüggéstelen a szöveg, és/vagy kevés, vagy helytelenül használt  szövegösszekötő elemek (linking words, connectors, transitional words), és/vagy nem megfelelő paragrafus használat, és/vagy sok központozási hiba.

     

    Fontos:

    • Összefüggő szöveg: a gondolatok megfelelően vannak összerendezve és logikailag követik egymást, ezáltal a szöveget könnyű követni és megérteni.
    • Gyakori hiba a szövegösszekötő elemek (linking words, connectors, transitional words) túlzott használata. Nem minden mondatba kellenek és/vagy van szerepük.
    • Egy bekezdés legalább 2 mondatból áll.
    • Figyeljünk, hogy egy cikknek (article) adjunk címet!