Az angol levélírás értékelési szempontjai
A nyelvvizsgán számos pontot szerezhetsz, ha tudod, hogy mire kell odafigyelned. Nem elég a jó fogalmazó képesség, ha nem használsz megfelelő szintű nyelvtant, változatos szavakat, kifejezéseket vagy éppen nem megfelelően használod a szöveg összekötő elemeket, értékes pontokat hullathatsz, ami után akár még a vizsgát is meg kell ismételned. Olvasd el egyszer figyelmesen pontmagyarázatunkat és írj tökéletes leveleket!
1. Nyelvtan (accuracy and range of grammar)
A nyelvtan három szempont alapján kerül pontozásra:
- skála
- szabatosság
- pontosság
Fontos: Az, hogy egy szövegben nincs, vagy nagyon kevés nyelvtani hiba van, nem azt jelenti, hogy automatikusan a legmagasabb pontszámot kapja a megoldó. Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen változatos a nyelvtan használat.
Pontszám | Nyelvtan – Accuracy and range of grammar |
3 | B2-es szintnek megfelelő, széles körű nyelvtani ismeretek. Magabiztosan és pontosan fejezi ki magát. Hibák akkor fordulnak elő, amikor nem használt/nem a szintnek megfelelő nyelvtant használja. |
2 | Megfelelő nyelvtani ismeretek, súlyos nyelvtani hiba nélkül. |
1 | Nyelvtani ismeretei túlságosan limitáltak (az elvárt B2-es szint alatt van), és/vagy több B2-es szinten nem várt nyelvtani hiba és/vagy néhány súlyos hiba. |
0 | Súlyosan limitált nyelvtani ismeretek, és/vagy számos súlyos hiba, amik miatt nehéz a szöveget értelmezni. |
Néhány példa, a B2-es szinten elvárható nyelvtanról:
- Mondat szerkezet: bővítő és szűkítő vonatkozói mellékmondatok (defining and non-defining relative clauses).
- Igeidők: present perfect simple and continuous, past perfect, ‘used to’.
- Igealakok: passive (szenvedő), zero, 1st, 2nd, 3rd conditional (feltételes mód), causative use of ‘have’ and ‘get’(műveltetés), reported speech with a range of tenses (függő beszéd, számos igeidőben).
- Módbeli segédigék: ought to, must / can’t.
Mit kerüljünk?
- A figyelmetlenségből adódó alap nyelvtani hibákat (pl.: alany-ige kapcsolata). A szöveg visszaellenőrzése segíthet ilyen és hasonló hibák felismerésében és javításában.
- Ne korlátozzuk magunkat kizárólag egyszerű nyelvtani szerkezetek használatára annak reményében, hogy hibátlan szöveget adjunk be. B2-es szinten aránylag sok szerkezetet, igeidőt kell tudnunk használni.
- Kerüljük az igeidők következetlen használatát. Például: amikor egy történetet mesélünk el, meg kell bizonyosodnunk róla, hogy a megfelelő igeidőt választjuk.
- Gyakori hiba, a mondatok túlkomplikálása. : amikor egy mondat több mint három tagmondatból áll.
- Kerüljük a rövidítések használatát hivatalos szövegekben.
2. Szóhasználat (accuracy and range of vocabulary)
A szóhasználat három szempont alapján kerül pontozásra:
- Mennyire változatos a szókincs használat?
- Mennyire pontos/megfelelő az adott szavak használata?
- Valamint a helyesírás alapján.
Fontos: Az, hogy egy szövegben nincs vagy nagyon kevés helyesírási hiba van, az nem azt jelenti, hogy automatikusan a legmagasabb pontszámot kapja a beküldő. Azt is figyelembe kell venni, hogy mennyire változatos a szókincs használat.
Pontszám | Szóhasználat – Accuracy and range of vocabulary |
3 | Rendelkezik a B2-es szinten elvárható szókészlettel. Ahol és amikor szükséges, a köznyelvi kifejezéseket használja. Nincsenek súlyos szóhasználatbeli vagy helyesírási hibák. |
2 | Megfelelő szókincs használat és/vagy kevés helyesírási vagy szóhasználatbeli hibák. A hibák nem gátolják a megfelelő kommunikációt. |
1 | Limitált szóhasználat (az elvárt B2-es szint alatt van) és/vagy sok helyesírási/szóhasználatbeli hiba, amik közül néhány akadályozza a megfelelő kommunikációt vagy a beadott szöveg részben eltér a tárgytól. |
0 | Kezdő szókészlet (jóval B2-es szint alatt) és/vagy sok helyesírási/szóhasználatbeli hiba, amelyek gátolják a megfelelő kommunikációt vagy a beadott szöveg teljesen eltér a tárgytól. |
Néhány példa a B2-es szinten elvárható szóhasználatról:
- „nice” helyett: charming, understanding, delightful, marvelous
- „bad” helyett: poor, unsatisfactory, faulty, harmful, awful, shocking, dreadful
- „interesting” helyett: fascinating, exciting, entertaining, appealing, engaging
- „go” helyett: travel, move, leave, make one’s way
Miket kerüljünk?
- Gyakori hiba a túlságosan is általános, alap szóhasználat, ahelyett, hogy kifinomultabb szinonimákat használnánk.
- Kerüld a szavak és kifejezések ismétlését. A szöveg újbóli átnézése segíthet felismerni és kijavítani ezt a hibát. Egy egynyelvű szótár szintén nagy hasznunkra válhat ilyen esetben.
- Figyeljünk a hétköznapi elnevezések, valamint az igei kifejezések használatára: informális szövegekben nagyon helyes, ha használjuk őket, viszont formális levél esetében nem használatosak.
Linking words (kötőszavak):
- Nem kell minden egyes mondatot kötőszavakkal teleltűzdelni. Ott és akkor használjuk őket, ahol és amikor helyük van.
- Gyakran látni informális szövegekben, formális kötőszavakat : firstly, secondly, furthermore, nevertheless, as far as my humble opinion is concerned. A vizsgázótól elvárt, hogy feladat leírása, a stílus, és a műfaj alapján képes legyen kiválasztani a megfelelő kifejezéseket.
Az „átemelés” problémája:
„Átemelésnek” nevezzük azt a gyakori jelenséget, amikor a vizsgázó a feladat leírásában megadott szavakat, és kifejezéseket teljes egészében átemeli a saját munkájába és a bekezdéseinek egy jelentős hányadát, ez a bemásolt szöveg teszi ki. Hozzáadott értéket az ilyen mondatok nem képviselnek, ellentétben azzal ha átfogalmazzuk és/vagy szinonimákat használunk. A vizsgázótól elvárt, hogy megértse és kövesse a feladat utasításait, viszont az nem, hogy kimásolja a feladat szókészletét.
Példa az „átemelésre”:
Instructions of a Part 1 writing task:
Write an email to apply for the following job:
- say what skills you have
- enquire about accommodation
- ask about pay
SUNNY BAY HOLIDAY CAMP Are you energetic with a good sense of humour? Do you enjoy arts and crafts? Come and spend the summer with us. Help to organise activities for children such as: sports tournaments, art competitions and musical performances Apply to Mr Green (Manager): jgreen@sunnybay.com |
Mit kerüljünk: I would like to say what skills I have.
- Mit írjunk helyette: I believe I am suitable for this job because…
Mit kerüljünk: I am energetic and I have a good sense of humour. I enjoy arts and crafts.
- Mit írjunk helyette: I am considered to be a cheerful and easy-going person. I study art history at university, and in my free time I like to paint portraits. I am also good at playing the guitar.
Mit kerüljünk: I would like to help to organise activities for children such as sports tournaments.
- Mit írjunk helyette: I have some experience in organising different programs for children as I worked in a similar camps last summer.
Mit kerüljünk: Can I enquire about accommodation?
- Mit írjunk helyette: Please let me know where I could stay during the camp.
Mit kerüljünk: May I ask about pay?
- Mit írjunk helyette: If possible, I would also like to get some information about salary.
3. Feladat végrehajtás (task fulfilment)
Mit értünk ez alatt?
- Itt határozzuk meg, hogy mennyire sikerült megfelelni a feladat elvárásaink.
- Valamint, hogy a megadott szempontok mennyire érvényesültek a szövegben.
Pontszám | Feladat végrehajtás – Task fulfilment |
3 | Megfelelően, és hiánytalanul kitér az összes szükséges pontra a feladatban, oda illő hangnemben. |
2 | Nagyrészben teljesíti a feladat elvárásait, kitér a megadott pontokra és a hangnem is többnyire rendben van. |
1 | Legalább 1 megadott szempontra kitér. Részben felel csak meg a feladat elvárásainak. Limitált szövegkifejtés és/vagy a hangnem többnyire nem megfelelő. |
0 | Nem teljesíti a feladat elvárásait, vagy eltér a tárgytól, vagy nem megfelelő a hangnem/stílus. |
Fontos:
- A megfelelő műfajt (pl.: email / cikk), stílust (formal / informal), rendeltetést (pl.: meghívás / meggyőzés / leírás), és célközönséget (pl.: nyilvános / iskolatársak) a feladat leírásából kell leszűrni.
- Gyakori hiba a nem megfelelő hangnem használata (pl.: sok formális kifejezés használata, baráti levelekben).
- Ha a beadott szöveg 50%-al hosszabb, vagy rövidebb a meghatározottnál, az 1 pont levonással jár (csak a „Feladat végrehajtás” pontozására vonatkozik).
4. Szöveg felépítés (Structure)
Mit értünk ez alatt?
- Szövegkoherencia + szövegkohézió + központozás = szöveg felépítés.
- Itt értékeljük, hogy a szöveg, hogy van összerakva.
- Van e kísérlet arra, hogy a gondolatok össze legyenek kapcsolva, paragrafusok használatával (bevezetés, konklúzió, stb.)?
Pontszám | Szöveg felépítés – Structure |
3 | Összefüggő szöveg, szövegösszekötő elemek (linking words, connectors, transitional words) és bekezdések használva vannak, ahol elvárt. Kevés vagy nulla központozási hiba, valamint a szöveg szerkezeti felépítése illeszkedik a szövegtípushoz. |
2 | Nagyrészben összefüggő szöveg, néhány szövegösszekötő elem (linking words, connectors, transitional words) használatával, valamint bekezdésekkel ahol elvárt. A központozási hibák, nem gátolják a kommunikációt. A szöveg szerkezeti felépítése nagyrészt illeszkedik a szövegtípushoz. |
1 | Nem teljesen összefüggő szöveg és/vagy kevés szövegösszekötő elem (linking words, connectors, transitional words), és/vagy nem megfelelő paragrafus használat, és/vagy sok központozási hiba. |
0 | Teljesen összefüggéstelen a szöveg, és/vagy kevés, vagy helytelenül használt szövegösszekötő elemek (linking words, connectors, transitional words), és/vagy nem megfelelő paragrafus használat, és/vagy sok központozási hiba. |
Fontos:
- Összefüggő szöveg: a gondolatok megfelelően vannak összerendezve és logikailag követik egymást, ezáltal a szöveget könnyű követni és megérteni.
- Gyakori hiba a szövegösszekötő elemek (linking words, connectors, transitional words) túlzott használata. Nem minden mondatba kellenek és/vagy van szerepük.
- Egy bekezdés legalább 2 mondatból áll.
- Figyeljünk, hogy egy cikknek (article) adjunk címet!